Pro školy
PLÁNOVANÉ BESEDY PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLU ve VIDČI **** školní rok 2019/2020
1. třída
S Kamilem nejen po knihovně
V této lekci budeme pracovat s textem Jeniffer Berneové Kamil neumí lítat . Na základě příběhu si vysvětlíme proč je důležité naučit se číst a porozumět čtenému textu. Zjistíme, proč je rozhodnutí navštěvovat knihovnu správná volba, co knihovna nabízí dětskému čtenáři , vysvětlíme si základní orientaci v dětském oddělení a základní informace o chodu knihovny.
Cestování po světě
Lekce žáky seznámí s beletristickým textem Ivanky Melounové z knihy Cestování po světě. Podrobněji probereme kapitolu Austrálie. V průběhu lekce žáci pracují s naučnými knihami, které odkazují na téma Austrálie. Vyhledané obrázky a informace použijí za pomocí knihovnice k vytvoření myšlenkové mapy (kreslením, lepením obrázku, zápisem). Důraz je kladen na hlasité čtení – lektora a porozumění textu, kdy jsou žákům následně kladeny otázky související s čteným textem.
Pasování prvňáčků na čtenáře knihovny
Slavnostní pasování na čtenáře knihovny doprovází krátký dramatický výstup. Prvňáčci předvedou své čtenářské dovednosti a poté jsou pasováni. Děti dostanou knížku „Už jsem čtenář“, která je určena přímo prvňáčkům.
Etiketa pro každého
Beseda seznamuje s hodnotami, které jsou pro současný svět podstatné, přispívá k rozvíjení dobrých vlastností dětí a vytváření správných návyků chování mezi lidmi a v různých situacích.
Vědí draci o legraci?
Lekce klade důraz na hlasité čtení a porozumění textu. Předlohou programu je kniha D. Krolupperové Vědí draci o legraci? Kniha dětem ukazuje, že odvaha a moudrost je důležitější než moc a peníze.Pohádky, báje a pověsti z Valašska
Prostřednictvím knížek regionálních autorů děti poznávají místo, kde žijeme – historii, obyvatele, místa, nářečí v okolí Radhoště. Seznámí se s nejznámějšími valašskými pověstmi a pohádkami, bájnými a pohádkovými bytostmi.
Úžasný svět encyklopedií
Děti se v průběhu lekce seznamují a naučnou literaturou v knihovně, jejím tříděním a vyhledáváním v online katalogu knihovny. Osvojí si pojem klíčové slovo. Naučí se vyhledávat v encyklopedii, rejstříku a obsahu.
Báječný svět Roalda Dahla
Lekce seznamuje žáky s beletristickým textem Roalda Dahla z Jirkova zázračná medicína a literárním žánrem próza. Důraz je kladen na hlasité čtení a porozumění textu. Následně se žák snaží klást otázky k textu a tématu, představuje si co čteme, vybavuje si vlastní zkušenosti, usuzujeme, co je záměrem autora nebo předvídáme, jak bude děj pokračovat. Díky porozumění textu a pochopení širších souvislostí si žák žák odnáší hlubší prožitky ze čtení.
Po stopách knih
Beseda je založená na materiálech Kláry Smolíkové k její nejnovější knize o knihovnách. Po stopách kocoura Koniáše se s žáky vydáme například mezi indiány, na velkomoravské hradiště, do klášterní knihovny za Kosmou nebo do šlechtické knihovny Petra Voka z Rožmberka.Buhblinkvý svět
Žáci se seznámí s historií i současností světového i českého komiksu pro děti, poznají nejvýraznější představitele žánru. Zjistíme, kde všude se můžeme s tímto žánrem setkat, jak vůbec komiks číst. Žáci si vyzkouší vytvořit vlastní krátký komiks.
Jak na referát
Lekce žáky připravuje na tvorbu vlastního referátu. Důraz je kladen na využívání informací z různých zdrojů (elektronických i tištěných), jejich následné roztřídění a také nutnost základního citování.
6 . třída
Do Řecka za dobrodružstvímSvět řeckých hrdinů – v lekci se žáci seznámí s řeckou mytologií a bájemi, podrobněji pak rozeberou příběh o Perseovi. Žáci ve dvojicích vyhledávají informace o hlavních řeckých bozích a prezentují je ostatním. Stěžejní část lekce tvoří řízené čtení báje o Perseovi. Text je rozdělen na tři části a žáci se s ním seznamují metodou skládankového čtení. Návodné otázky jim pomáhají k lepšímu porozumění.
7. třída
Sci-fi a fantasy literatura
Po troše teorie a malém exkurzu do historie si na známých dílech společně představíme hlavní rysy žánru. Připomeneme nejoblíbenější fantasy série a seznámíme se s klíčovými autory světovými i českými.
Žiju na sociální síti 24/7
Žáci v tomto věku bývají častými uživateli internetu, kteří mají povědomí o hrozbách života ve virtuálním světě, často ale na obecné úrovni bez představy o tom, jak by mohla daná situace zasáhnout i je. Zaměříme se na sociální sítě zejména Instagram.
8. třída
Jak efektivně na odborný textŽáci si v úvodu ujasní, co je odborný text, kde se s ním setkávají a jak ho efektivněji číst. Pomocí tabulky I.N.S.E.R.T. si třídí informace v textu. Seznámí se tvorbou myšlenkových map. V závěru lekce třídí, sjednocují, systematizují vše nové, upevňují nové poznatky. Diskutují.
Proč (ne)chci být cool a in
Mladí lidé jsou atraktivní spotřebitelskou cílovou skupinou. Jsou snadno ovlivnitelní a utrácejí peníze více než kdykoliv v historii. V lekci se žáci seznámí s marketingovými nástroji, se kterými se vědomě i nevědomě setkávají.Přemýšlí nad tím, co je trend a kdo jej určuje. Jsou vedeni ke kritickému zhodnocení mediálního sdělení a rozpoznání manipulativní komunikace. Seznámí se s novými typy reklamy: virální marketing, PP, guerilla marketing.
9. třída
(Dez)informace v médiíchLekce je zaměřena na zpravodajství v tradičních i online médiích a zejména na problematiku tzv. fakenews. Žáci jsou vedeni ke kritickému myšlení a rozboru různých mediálních sdělení. Vytvořeno ve spolupráci JSNS.
Knihy na cestu – 9.tř
Na cestu k dospělosti se zajímavou knihou. Literatura young adults, nejvýraznější představitelé žánru, jak prohlubovat své čtenářské návyky, jak hledat zajímavé tituly.
HARMONOGRAM KONÁNÍ BESED PRODĚTI ZÁKLADNÍ ŠKOLY
MĚSÍC | třída | |||
říjen |
TB | Etiketa pro každého | 2. | |
TB | Bublinkový svět |
5.
|
listopad |
TB | Sci-fi a fantasy literatura | 7. | |
TB | Pohádky, báje a pověsti z Valašska | 3. |
prosinec |
IVU | (Dez)informace v médiích | 9. | |
IVU | S Kamilem po knihovně | 1. |
leden |
IVU | Báječný svět R.Dahla | 4. | |
IVU | Jak efektivně na odborný text | 8. |
únor |
IVU | Jak na referát | 5. | |
IVU | Vědí draci o legraci? | 2. |
březen |
IVU | Do Řecka za dobrodružstvím | 6. | |
IVU | Žiju na sociální síti 24/7 | 7. |
duben |
IVU | Cestování po světě | 1. | |
TB | Po stopách knih - dílna čtení | 4. |
květen |
TB | Knihy na cestu | 9. | |
IVU | Úžasný svět encyklopedií | 3. |
červen |
TB | Pasování prvňáčků | 1. |
TB |
délka trvání: 60 minut. |
IVU |
délka: 80-90 minut. |